LONG-TERM SHOPPING

Photo by Kaique Rocha
 
En intressant tanke som verkligen kan ha en stor inverkan på konsumtionsvanor är att reflektera över hur länge du tror att du kommer fortsätta ha användning för det plagg eller den pryl som du har tänkt köpa. Är det en klänning som du behöver till en enda fest kommande helg, eller är det en klänning som du kan ha vid olika tillställningar under de kommande 10 åren? Tänk exempelvis att du enbart skulle köpa saker som du tror att du kommer att använda i minst fem år. Detta skulle garanterat innebära att antalet tillgängliga alternativ minskar, helt enkelt för att man tvingas köpa av bättre kvalitet eller ta hänsyn till andra kriterier. Jag tror även att man genom detta tankesätt lurar sig själv att tänka mer långsiktigt på sina inköp, istället för att omedelbart fylla varje nytt behov som uppstår.
 
Jag lyckas mer eller mindre bra med detta tankesätt beroende på vilket område det gäller. Kläder är svårt, eftersom att både stil, smak och storlek kan förändras på 5-10 år. Jag försöker dock ha det i åtanke när det gäller större inköp som exempelvis ytterplagg, skor eller väskor. Två bra exempel från min egen garderob är min väska från Louis Vuitton av den klassiska modellen Speedy. Den inköptes år 2007 när jag var 17 år gammal, och har fortfarande en självklar plats i min garderob. Jag kommer antagligen att spara den för alltid. Detsamma gäller mitt enda par solglasögon från Ray-Ban som jag köpte år 2008. Även dessa används fortfarande flitigt trots närmare 10 år på nacken. Det som båda dessa saker har gemensamt är den klassiska och enkla designen som alltid känns modern. 
 
 
// An interesting way of mind that can have a great impact on consumer behaviour, is to reflect over the period of time you believe you will use the item that you are planning to purchase. Is it a dress meant to be used one single time at a party, or a dress that can be worn for a lot of events during the upcoming 10 years? Imagine that you would only purchase an item if you believed you will use it for at least fice years. This would without a doubt result in a decreasing amount of options, simply because you need to choose items of better quality or some other criteria. I also believe you can trick yourself into having a more long term way of mind when it comes to shopping, instead of instantly fulfilling every need that emerges. 
 
My own success rate within this area varies quite a bit depending on the type of product. Clothes are of course hard, because both style, taste and size can change during 5-10 years. However I try to keep a long term perspective when buying pieces like outerwear, shoes or handbags. Two good examples from my own wardrobe is first of all my bag from Louis Vuitton in the classic model Speedy, that I bought in 2007 when I was 17. It still holds a very precious place in my wardrobe, and I'm certain I will keep it forever. The same goes with my one and only pair of sunglasses from Ray-Ban, purchased in 2008 and still a huge favourite that I use a lot. The thing that both of these pieces have in common is a classic and clean design that always looks modern. 
 
Photos from Rörstrand
 
När det gäller inköp av möbler och inredning tänker jag som regel alltid långsiktigt. Jag hör definitivt inte till dem som byter inredning efter trender utan jag håller gärna fast vid mina favoriter under en lång period och funderar länge och väl innan jag köper hem något nytt. Kanske blir det enklare för att möbler och inredningsdetaljer ofta är betydligt krångligare att göra sig av med än ett klädesplagg, om man skulle ledsna? Jag har i alla fall efter ett antal år insett att för mig funkar det bäst att köpa enkel och klassisk design utan framträdande mönster, då jag tenderar att ledsna på just mönster och färger. Därför har jag exempelvis valt att köpa Rörstrands klassiska servis Swedish Grace i vitt. Kanske ett tråkigt val enligt vissa, men jag tycker att den är fantastiskt fin och kommer dessutom aldrig att ledsna på den enkla designen. 
 
Hur långt fram i tiden tänker du när du shoppar? Handlar det om att täcka ett behov för stunden eller reflekterar du över om du faktiskt kommer att ha kvar detta plagg/denna pryl om fem eller kanske till och med tio år?
 
 
// Regarding furniture and home decorations I am even more consistent to keep a long term approach. I am far from trendy when it comes to interior design, instead I like to hold on to my favourites. I also think hard and well before I purchase something new. Maybe it's easier to be consistent with furniture because it's much more of a hassle to get rid of a table than a dress when you get tired of it? However, after a few years I have realised that for me, a simple design without patterns or colours works best, since I tend to hold on to these pieces longer than patterned versions. Therefore I have for example chosen to buy the classic porcelain set Swedish Grace from Rörstrand in white. Might be considered as boring for some people, but I love the simplicity of the design and I am most certainly never going to get fed up with it!
 
How far ahead in time do you consider when going shopping? Do you shop to fulfil a sudden need, or do you reflect whether you will actually like, need and use this item in five or even ten years from now? Please share!
 
 
Konsumtion - Louis Vuitton - Minimalism - Ray-Ban - Rörstrand - Speedy - Swedish Grace
1
Maggiesskafferi

Älskar dina tankebanor!! Jag tror att vi blir fler och fler som förstår och börjar inse att vi inte kan fortsätta konsumera i den takt vi gör. Tack för ditt inlägg- du uppmärksammar något som vi alla behöver tänka på. Kram och ha en fin kväll:)

Svar: Tack för din fina kommentar! Det är verkligen viktigt att reflektera över sin konsumtion, och ju fler som gör det desto bättre. Ha en riktigt bra kväll! :)
MINIMALISTA